Välkommen!

    Men Mia! är bloggen för dig som vill läsa om och inspireras av rörelse, träning och ett aktivt familjeliv.

    Jag, bloggaren Mia Hellström, sprider träningsenergi med mitt gruppträningspass Utomhusfys på Heden mitt i centrala Göteborg. Jag coachar också ett gäng grymma löpare.

    Intresserad av att träna eller samarbeta med mig? Skriv ett mail till mia@menmia.se

    Det här är Mia!

    Det här är Mia!
    Follow

    Varför Men Mia?

    Jag kanske inte alltid gör, säger eller skriver det folk förväntar sig. "Men Mia!" har därför ekat över hälsingebergen under min barndom och numera i centrala Göteborg.

    Kategorier

    Häng med på Facebook!

    Bloggkalender

    april 2017
    M T O T F L S
    « Mar    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930

Ett hedrande coachinguppdrag

I september förra året blev min vän Helena mamma. Det var en stor, överlycklig och omvälvande dag såklart, men den förde också med sig en hel del fysiska komplikationer på Helenas kropp. Ett drygt halvår senare har hon fått ok från sjukvården att börja jogga igen, det vill säga att återuppta något som hon verkligen längtat efter. Med sig på vägen tillbaka till löpningen och Göteborgsvarvet 2018 har hon valt att ha mig som coach. Jag känner mig väldigt hedrad och kommer att vårda förtroendet ömt.

När vi sågs i helgen och genomförde ett pass tillsammans, så ryckte jag genast bort löpningen från Helenas liv igen. Nej, det är inte där vi kommer att börja jobbet. Hon får helt enkelt hålla till godo med postpreggo-anpassade styrke- och konditionspass åtminstone fram till maj. När vi ses i juni är målet en tre kilometer väldigt lugn och sammanhängande jogg.

Det är mer än ett år kvar till Göteborgsvarvet 2018 – vi har all tid i världen på oss.

Helenas träningsprogram

Jag kommer inte att bjuda ut hennes träningsprogram här i bloggen, eftersom det är något hon har beställt och som är anpassat enbart efter henne. Däremot kommer jag att dela med mig av tankar och upplevelser under vägens gång.

Att jag tog bort löpning så här i inledningen beror främst på att jag vill att Helena ska känna att hon litar på sin egen kropp innan hon börjar springa igen. Löpning är aldrig bekvämt eller enkelt efter ett långt uppehåll, men det ska vara utmanande på rätt sätt.

Träningen ska vara enkel, speciellt när passen ska kunna genomföras utomhus med bebissällskap. Både konditions- och styrketräningen kommer därför att bygga på att de kan utföras på en gräsplätt utan redskap. Ibland kräver de en bänk, men det finns det många runt de sjöar där hon brukar ta sina barnvagnspromenader. Övningarna kommer att beskrivas både i ett skrivet träningsprogram och med filmer, där jag får ha huvudrollen. Linlusen i mig ljublar! 🙂

Helgens Utomhusfys vid havet

I alla fall. I helgen gjorde vi precis det där. Tog med oss våra minitroll i barnvagnarna på promenad och stannade till på ett lämpligt ställe för både konditions- och styrketräning. Konditionsblocket i kombination med enklare löpskolning (utan hopp) samt aktiverings- och knipövningar i rörelse gav henne en rejäl träningsvärk, vilket inte är särskilt konstigt. Promenader, simning och mammamage-appen har varit hennes träning – nu växlar vi upp och låter kroppen börja jobba specifikt mot löpning igen.

Det är inte första gången vi uträttar stordåd tillsammans Helena och jag. Här kan du läsa om när jag fick äran att vara med som coach när hon sprang sin första tremilare med siktet inställt på Stockholm Marathon 2015.

Jag tror att det här blir en riktigt rolig resa fram till det stora målet – Göteborgsvarvet 2018!

Rätten till sin egen sorg

Jag har surfat runt en del på morgonkvisten. Läst ikapp både nyhetsflöde och bloggar efter helgen. Idag vill jag ge flera människor en stor kram och berätta att ”Jo, du har visst rätt till din egen sorg. Du får bearbeta saker på ditt sätt och känna precis som du gör. Det är helt okej.”

Vissa sätter svenska flaggor på sina profilbilder på facebook och andra använder hashtagen #prayforstockholm. Någon delar en vacker bild på Instagram och skriver en lång text om världsläget och sina känslor. Någon vill bara leva på som vanligt. En annan vänder sorgen inåt och bearbetar den tillsammans med vänner och familj.

Mitt i denna varma och kärleksfulla kraftansamling mot det vedervärdiga som hänt så finns det en grupp som ska berätta för andra hur de ska bete sig i sitt sorgearbete.

Det behöver du inte lyssna på. Bara så att du vet. Du får känna precis som du känner och du får göra det som känns rätt för dig. Det här är nämligen helt fel tillfälle att begränsa sig själv eller andra människor

Kram!