Välkommen!

    Men Mia! är bloggen för dig som vill läsa om och inspireras av rörelse, träning och ett aktivt familjeliv.

    Jag, bloggaren Mia Hellström, sprider träningsenergi med mitt gruppträningspass Utomhusfys på Heden mitt i centrala Göteborg. Jag coachar också ett gäng grymma löpare.

    Intresserad av att träna eller samarbeta med mig? Skriv ett mail till mia@menmia.se

    Det här är Mia!

    Det här är Mia!
    Follow

    Varför Men Mia?

    Jag kanske inte alltid gör, säger eller skriver det folk förväntar sig. "Men Mia!" har därför ekat över hälsingebergen under min barndom och numera i centrala Göteborg.

    Kategorier

    Häng med på Facebook!

    Bloggkalender

    april 2017
    M T O T F L S
    « Mar   Maj »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930

Vägra vara träningsperfekt!

Att vara en spontan löparsjäl som följer ett träningsprogram är inte helt enkelt. Den ena sidan av mig går igång på min nya grej, att försöka vara strukturerad, och klappar sig på axeln efter varje pass som genomförs enligt plan.

Den andra sidan springer tre snabba mil på påskafton och får stryka två av de planerade passen i träningsprogrammet och måste vila så mycket veckan därpå att typ allt går i stöpet. Den sidan går också till gymmet med siktet inställt på löpstyrka, men hittar sig själv hängandes i någonting eller fastnar framför marklyftsstången till det är dags att gå hem.

Jag har prestationsinriktade mål, men har inte anmält mig till en endaste löpartävling. Jag har faktiskt inte ens kollat i en loppkalender.

Om sanningen ska fram är jag nog betydligt bättre på och tycker att det är roligare att skriva ett prestations- och målinriktat träningsprogram än att faktiskt följa det.

Fast jag vägrar vara träningsperfekt, så det gör inget. Det som är perfekt är sällan särskilt roligt. För jag har ju väldigt roligt med min träning. Förmodligen är det precis den faktorn som gör att jag vill träna i princip varje dag.

Jag är långt ifrån perfekt som människa (det vill säga tråkig), men jag hyllar min inställning till träning och rörelse inför mig själv flera gånger i veckan. Träningen identifierar mig. För många människor är jag nog ”hon som tränar mycket”. Träningen fyller mig med liv, upplevelser och energi. Träning stärker befintliga sociala relationer och skapar nya. Träningen ger mig muskler och ett starkt hjärta.

Stycket ovan är förmodligen det som kommer att göra att jag tillslut eventuellt når mina prestationsinriktade mål utan att behöva träna perfekt. För jag kommer aldrig att sluta träna (och därmed också utvecklas) eftersom träningen ger mig så mycket tillbaka.

Ni ser ju, det finns ju inte en endaste anledning att vara träningsperfekt. Kanske är det till och med väldigt onödigt?

Hur funkar du?