Välkommen!

    Men Mia! är bloggen för dig som vill läsa om och inspireras av rörelse, träning och ett aktivt familjeliv.

    Jag, bloggaren Mia Hellström, sprider träningsenergi med mitt gruppträningspass Utomhusfys på Heden mitt i centrala Göteborg. Jag coachar också ett gäng grymma löpare.

    Intresserad av att träna eller samarbeta med mig? Skriv ett mail till mia@menmia.se

    Det här är Mia!

    Det här är Mia!
    Follow

    Varför Men Mia?

    Jag kanske inte alltid gör, säger eller skriver det folk förväntar sig. "Men Mia!" har därför ekat över hälsingebergen under min barndom och numera i centrala Göteborg.

    Kategorier

    Häng med på Facebook!

    Bloggkalender

    september 2017
    M T O T F L S
    « Aug    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  

Men Mia-intervaller till Piggelina

Alltså den rubriken… Som jag alltid har velat skriva den. När Anna frågar efter intervaller börjar jag liksom gnugga handflatorna av förtjusning.

Hon har ju redan konstaterat av vi är väldigt lika på flera sätt, på ungefär lika många sätt som vi är olika. Medan hon springer långpass oftare än vad jag hinner byta trosor, så prioriterar jag bort långpassen och springer intervaller istället. Jag hoppas dock att hon byter underkläder lite oftare än vad jag springer intervaller. Speciellt med tanke på att jag är periodare… Nåväl, vi kan lämna underkläderna och gå direkt på tre av intervallpassen som jag tycker att Anna ska pimpa sin träning med.

4 x 4 min med en överraskning

De fyra fyraminutarna ska springas i uppskattad milfart, helst något snabbare. Mellan varje intervall är det två minuter vila som gäller. Efter fyra intervaller, då kroppen och huvudet liksom tror att det är färdigt är det dags för en svettig överraskning. Vad och hur kan variera, det är det som gör ett av mina absoluta favoritpass så festligt. Nedan följer förslag på överraskningar som jag själv har genomfört.

# 4 x 530 meter stupbrant kliv-kliv-överlev-backe (joggvila nerför)

# 2 (eller 3) x 8 min i uppskattad halvmarafart (2 min vila mellan intervallerna)

# 4 x 2 min (1 min vila mellan intervallerna) + 4 x 1 min (30 sek vila mellan intervallerna)
OBS! Intervallerna ska gå snabbare ju kortare de blir och detta är därmed inget pass man startar sin intervallkarriär med…

Sölkorv dit – Snabbdistans hem

När jag inte vet vad jag ska hitta på joggar jag åt ena hållet och springer snabbdistans hem. Här finns också möjlighet till variation. Vill man ut och testa marathonfarten kan man med fördel jogga ganska länge, typ 10 kilometer, innan man springer i sin marathonfart hem. För halvmaratempo kan sju kilometer vara lagom medan det definitivt räcker med max fem för miltempot…om man har något annat viktigt inplanerat senare den dagen.

12 världsrekordsenminutare med marathonavslutning

Det här är passet som surar ner löparbenen riktigt ordentligt innan det är dags för snabbdistans i marathonfart. För enminutarna, som är tolv till antalet, ska gå i det där överjävligt höga tempot du aldrig springer i annars och vila mellan intervallerna får du göra i max en minut. När du har sprungit 12 x 1 min är det tillåtet att jogga ner pulsen i en kilometer innan du kör en snabbdistans (4-7 kilometer) i din önskade marathonfart. Och ja, när du är färdig känner du dig som en riktig hårding, som kan klara vilket jäkla Marathon som helst!

Jag har inte skrivit något om vare sig uppvärmning eller nerjogg i passbeskrivningarna ovan. Det ingår såklart, men det litar jag på att Anna och alla ni andra klarar av själva.

Lycka till! Och eventuellt en styrkekram…