Välkommen!

    Men Mia! är bloggen för dig som vill läsa om och inspireras av rörelse, träning och ett aktivt familjeliv.

    Jag, Mia Hellström, sprider träningsenergi, coachar motionärer och vill gärna få dig att skratta och må bra.

    Är du intresserad av att träna eller samarbeta med mig? Skriv ett mail till mia@menmia.se

    Det här är Mia!

    Det här är Mia!
    Follow

    Varför Men Mia?

    Jag kanske inte alltid gör, säger eller skriver det folk förväntar sig. "Men Mia!" har därför ekat över hälsingebergen under min barndom och numera i centrala Göteborg.

    Kategorier

    Häng med på Facebook!

    Bloggkalender

    mars 2018
    M T O T F L S
    « Feb    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Min hemliga marathonstrategi

Ni vet den där supermetoden mot marathonformen som skulle funka på vilket löp som helst? Jag har den!

Här kommer den levererad som en trestegsraket:

1. Sänka tröskeln.
Min tröskel till att överhuvudtaget komma ut och springa just nu är skyhög.

2. Bli bekväm med att lite är bättre än inget.
Jo, det händer att jag hoppar över pass för att jag inte ”orkar springa så långt”. Just nu är distanser över 8 kilometer mig övermäktiga till vardags. Kan inte samla ihop mig för det.

3. Inte känna efter. Bara göra.
När tröskeln är sänkt och alla mina förutfattade meningar om vad som är ett löppass för mig eller vad jag borde springa för pass är borta – då blir projektet väldigt enkelt.

Så här gör jag:

Varje kväll, måndag till torsdag, denna vecka ska jag ge mig ut och springa fem kilometer. Oavsett dagsform, även om jag redan tränat på morgonen eller magen är alldeles för full av middagsmaten så ska jag ut. Jag menar, fem kilometer kan jag springa i sömnen. Det är verkligen ingen big deal.

Vips så har jag skrapat ihop 20 kilometer utan direkt ansträngning och mentala hinder. Hade jag varit kvar i mitt gamla ”mindset” hade denna siffra förmodligen blivit 0…

Om jag känner att detta funkar, fortsätter jag nästa vecka och lägger på en eller två kilometer per pass.

Det känns så fint det här. Att samla mängd utan att anstränga sig.

Och jag kommer såklart att dela med mig av min marathonresa som har helt andra förutsättningar än vad jag är van vid.