Halverad träning för pigga löparben

Ja, det är ju viktigt att hitta sina egna metoder här i livet. Det gäller även löpning och annan träning. Helvila under längre perioder är jag medvetet dålig på, då jag tycker att det känns onödigt i en motionärs liv. Vi behöver liksom all rörelse vi kan få, undantaget om vi har utsatt kroppen för en riktigt ordentlig fysisk påfrestning.

Jag kände mig halvsliten i söndags på ett oskönt sätt och bestämde mig för att handbromsa lite. Så den här veckan (typ) halverar jag min träning. Om ett distanspass vanligtvis är mellan 10-16 kilometer är det denna vecka max åtta kilometer. Kvalitetsträning äger rum, men på ett ytterst spontant sätt. Igår hängde jag på löparbanan och hade fartroligt, som en fartlek med ståvila här och där. När familjen anslöt lade jag ner träningen och gick på upptäcksfärd med 4-åringen istället. Hur jag gör på gymmet vet jag inte riktigt än, men två gympass blir förmodligen ett och så undviker jag tunga lyft och många reps.

Det är bara onsdag och jag känner redan att kroppen har piggat på sig, men jag tänker halvera hela veckan ut för att kompensera ordentligt.

Och eftersom jag har kompensationsvecka lät jag 4-åringen cykla ifrån mig. Eller inte…

2 thoughts on “Halverad träning för pigga löparben

  1. Jag trodde du var en sån där mogen mamma som kunde låta dina barn vinna 😀. Själv lyckades jag som bekant låta mig besegras med ett par sekunder på lundaloppet. För första gången under dotterns tretton år. Det var jobbigt… I spel klarar jag fortfarande inte av det 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *