Idag blir det mycket 6

Siffran 6 var det magiska numret under kvällens träningspass. Intervallerna var sex till antalet och sex minuter långa. Passet genomfördes två timmar efter klockan sex på kvällen…

Jag bjöd kroppen på sexminutersintervaller med en tvist med en förhoppning om att få känna mig stark och pigg.

Oh well… Luften dallrade av fuktig värme, jag hade svårt att andas och benen var blytunga under uppvärmningen.

På något sätt lyckades jag ändå räta upp mig och genomföra mina sexminutare med en tvist enligt plan.

Det här är andra gången på kort tid jag gör något löparrelaterat med en tvist. Det gör jag för att jag tycker att det är roligt och för att det inte är som andra brukar göra.

Fast även om saker sker med en tvist så ska det vara enkelt.

Så här springer du sexminutare med en tvist:

  1. Ladda löparklockan med uppvärmning, 6 x 6 minuter (2 min vila mellan intervallerna) och nedvarvning.
  2. Värm upp.
  3. Sexminutersintervaller med en tvist innebär att du under de fyra första sexminutarna springer de två inledande minuterna i överfart i förhållande till den fart du vill hålla på kommande lopp. När två minuter har gått sänker du hastigheten till din tänkta loppfart och håller den återstående fyra minuter.

Låt oss säga att jag vill springa Marathon i 5.00 min/km. Då kan de första två minuterna av varje sexminutersintervall gå i 4.20 min/km.

De två sista sexminutarna är belöningen! Då ska du enbart hålla din loppfart.

Varför sexminutare med en tvist?

Det här upplägget är tänkt att göra dig bekväm och trygg i din tänkta tävlingsfart. Pulsen går upp inledningsvis av de fyra första intervallerna, vilket gör att du förhoppningsvis kommer att tycka att tävlingsfarten inte känns så farlig och du kan avsluta varje intervall samt hela de två sista med självförtroende, trygghet och starka ben.

Solklart eller hur?

6 thoughts on “Idag blir det mycket 6

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *