Jag har börjat föra hälsodagbok

Det där lät ju väldigt avancerat va? Men det är det inte.

I min hälsodagbok bockar jag av lite basala grejer som exempelvis:

# minst 15 min dagsljus

# minst 30 min vardagsmotion

# känt att jag bidragit

# bockat av grejer på att-göra-listan

# bytt om och tränat kondition/styrka

# njutit av lunchen

# haft tid för reflektion

# skrattat tillsammans med andra

Det här är mina punkter som jag känner är viktiga för mig i mitt professionella vardagsliv. Familjelivet har jag valt att lyfta bort från just detta dokument, då det är något jag gör tillsammans med min familj.

Jag kan inte få allt på min hälsolista varje dag, men jag kan se till att jag får så mycket som möjligt.

Längst ner i dokumentet skriver jag en kommentar efter varje arbetsdag och lyfter sådant som har känts bra eller dåligt. Jag noterar bra magkänslor och dåliga magkänslor och försöker härleda olustkänslor.

Det här är mitt väldigt enkla sätt att dagligen jobba med mig själv. Jag har precis börjat på ett nytt och krävande jobb och har en depression ganska färsk i bagaget.

Alla medel är tillåtna för att hålla mig över ytan och ha koll på läget.

Bilden nedan är från gårdagens soliga lunchrunda i löparskor. Check på träning, dagsljus och reflektion!

Har ni tänkt på att gräsmattorna i november är mycket vackrare än de sönderbrända stackare vi hade i somras?

3 thoughts on “Jag har börjat föra hälsodagbok

  1. Låter som en klok grej! Och då fanns plötsligt en vits med morgonens tågstrul, jag fick dagsljus på löprundan som var tänkt i beckmörker 😀. (Och kom till jobbet kl10, fast jag klev upp 05.15….)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *