Jakten på lagomlöpning

Som utlovat, nu ska jag beskriva hur jag ska hitta en alldeles lagom fart att hålla när jag springer Stockholm Marathon. Själva tjusningen och utmaningen är att jag inte har någon klocka på armen när jag springer loppet, så farten måste liksom ”finnas i mig”.

I lördags sprang jag mitt första och förmodligen enda långpass. I två timmar och 36 minuter harvade jag backe upp och ner i det böljande landskapet. Det var utmattande, men samtidigt väldigt härligt att ta sig framåt så länge för egen maskin. Det var ju inte igår om man säger så…

När söndagen kom hade jag såklart trötta ben och en matt kropp, precis som sig bör dagen efter ett långpass. Då plockade jag fram mitt ess i bakfickan – söndagsmilen med en tvist!

Vad är söndagsmilen med en tvist och vad har det med lagomlöpning att göra?

Jag använde de första fem kilometerna av söndagsmilen till att springa lugnt och försiktigt och mjuka upp kroppen. Själva tvisten kom under andra halvan. Jag pressade helt enkelt upp farten lagom mycket med syfte att hålla precis det tempot kontrollerat hela vägen in i mål utan att försmäkta.

DET kära vänner är en lagom fart för mitt Stockholm Marathon.

Hur jag tänker?

Oh well. Detta tillvägagångssätt bygger inte på någon vetenskap precis, men jag tänker att känslan i kroppen där under andra halvan av söndagsmilen liknar lite vad jag kommer att uppleva under loppet, även om känslan efter 30K kommer att vara betydligt värre.

Det är dock skillnad på ett träningspass och ett lopp. En bra loppdag har kroppen och hjärnan resurser att sätta in när det börjar kännas förjävligt. Man står helt enkelt ut med mer.

Hur etsar jag fast farten i kroppen?

Enkelt – jag tränar med klocka och ser till att vissa träningspass helt vigs åt min marathonfart och andra träningspass får inslag av min marathonfart. Kroppen får helt enkelt lära sig att springa lagom.

Det här kan faktiskt hålla hela vägen in i mål.

Är ni med mig kompisar? Jag kommer såklart att berätta hur det går!

6 thoughts on “Jakten på lagomlöpning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *