Men Mia-intervaller till Piggelina

Alltså den rubriken… Som jag alltid har velat skriva den. När Anna frågar efter intervaller börjar jag liksom gnugga handflatorna av förtjusning.

Hon har ju redan konstaterat av vi är väldigt lika på flera sätt, på ungefär lika många sätt som vi är olika. Medan hon springer långpass oftare än vad jag hinner byta trosor, så prioriterar jag bort långpassen och springer intervaller istället. Jag hoppas dock att hon byter underkläder lite oftare än vad jag springer intervaller. Speciellt med tanke på att jag är periodare… Nåväl, vi kan lämna underkläderna och gå direkt på tre av intervallpassen som jag tycker att Anna ska pimpa sin träning med.

4 x 4 min med en överraskning

De fyra fyraminutarna ska springas i uppskattad milfart, helst något snabbare. Mellan varje intervall är det två minuter vila som gäller. Efter fyra intervaller, då kroppen och huvudet liksom tror att det är färdigt är det dags för en svettig överraskning. Vad och hur kan variera, det är det som gör ett av mina absoluta favoritpass så festligt. Nedan följer förslag på överraskningar som jag själv har genomfört.

# 4 x 530 meter stupbrant kliv-kliv-överlev-backe (joggvila nerför)

# 2 (eller 3) x 8 min i uppskattad halvmarafart (2 min vila mellan intervallerna)

# 4 x 2 min (1 min vila mellan intervallerna) + 4 x 1 min (30 sek vila mellan intervallerna)
OBS! Intervallerna ska gå snabbare ju kortare de blir och detta är därmed inget pass man startar sin intervallkarriär med…

Sölkorv dit – Snabbdistans hem

När jag inte vet vad jag ska hitta på joggar jag åt ena hållet och springer snabbdistans hem. Här finns också möjlighet till variation. Vill man ut och testa marathonfarten kan man med fördel jogga ganska länge, typ 10 kilometer, innan man springer i sin marathonfart hem. För halvmaratempo kan sju kilometer vara lagom medan det definitivt räcker med max fem för miltempot…om man har något annat viktigt inplanerat senare den dagen.

12 världsrekordsenminutare med marathonavslutning

Det här är passet som surar ner löparbenen riktigt ordentligt innan det är dags för snabbdistans i marathonfart. För enminutarna, som är tolv till antalet, ska gå i det där överjävligt höga tempot du aldrig springer i annars och vila mellan intervallerna får du göra i max en minut. När du har sprungit 12 x 1 min är det tillåtet att jogga ner pulsen i en kilometer innan du kör en snabbdistans (4-7 kilometer) i din önskade marathonfart. Och ja, när du är färdig känner du dig som en riktig hårding, som kan klara vilket jäkla Marathon som helst!

Jag har inte skrivit något om vare sig uppvärmning eller nerjogg i passbeskrivningarna ovan. Det ingår såklart, men det litar jag på att Anna och alla ni andra klarar av själva.

Lycka till! Och eventuellt en styrkekram…

10 thoughts on “Men Mia-intervaller till Piggelina

  1. Amenååååå vilken pärla du är! Ett helt inlägg med coola intervaller. Nu ska bara ge den här slitna maskinen lite vila så den kan uppskatta lite fart och flärd! Återkommer när jag har testat igenom utbudet 🙂

  2. Vilka intervaller! De måste jag testa framöver. Om inte annat så har jag något att köra med när maken vill att jag ska bestämma passet…. 😛

  3. ”… gå i det där överjävligt höga tempot du aldrig springer i annars”

    Skrattade gott åt den där meningen, helt klockren och sann!

  4. ”Vill man ut och testa marathonfarten kan man med fördel jogga ganska länge, typ 10 kilometer, innan man springer i sin marathonfart hem.”

    Alltså en fråga från en snigel, som inte har så stort spann.
    Om man har en marafart på typ 5,30 kan jag köpa det här. Men frågan då:

    Om min joggfart är 7,30 och min marafart är typ 7,25. Hur funkar det?
    Jag kan ju inte jogga i 8.30-tempo, det är fysiskt omöjligt (ok nästan i alla fall). 😛

    kram M

    1. Det beror ju på vad du är ute efter. Om du vill känna lära kroppen att bli ”hållbar” i en viss fart på marathon så funkar ju passet ändå, även om fartökningen inte är så stor. Skit i farten och tänk att du ska ”jobba lite hårdare” på vägen tillbaka (spring på puls om du har pulsklocka!), som ett lite ösigare långpass 🙂 De här intervallerna är ju främst Piggelina-anpassade, så du kanske ska välja ett annat pass om det känns trist – typ enminutarna + marathonfartsnabbdistans. Där är ju skillnaden på fart och fart större 🙂 Det viktiga är liksom att kliva utanför den där älskade och härliga komforten, där en helst vill vara precis hela tiden… Hoppas det var svar på din fråga! KRAM <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *