Min egen träning händer också

Nackproblem som orsakar huvudvärk. Inte någon favorit direkt, men i allra högsta grad min verklighet just nu. Helvetet startade igår och efter en alldeles för kort arbetsdag spenderade jag mycket tid på spikmatta, vilket verkar ha hjälpt något. Idag hade vi besök av två ergonomer på jobbet. Vilken tajming va? Jag fick ett gäng handfasta tips och ska få ett nytt tangentbord. Mycket bra.

Idag har jag ägnat mig åt kontinuerlig välgörande och uppmjukande rörelse genom hela min arbetsdag, typ var tionde minut. Ibland oftare. Kollegorna höjer inte på ögonbrynen längre om de helt plötsligt hittar mig krälande på golvet…

Denna underbara kväll har jag sprungit intervaller. Planen var att jogga länge och känna efter i nacken (och resten av kroppen). Vill ju verkligen inte göra saken värre. Men det kändes jättebra och smärtorna har således inget med min löpning att göra, vilket jag heller aldrig misstänkte. Löpning är väldigt sällan anledningen till ont i min värld.

Intervallerna då? Det bidde en stege, som precis som vanligt inleddes och avslutades med uppvärmning och nedvarvning.

Intervallstege
4 min + 3 min + 2 min + 1 min (60 sek vila mellan varje)

3 min + 2 min + 1 min (60 sek vila mellan varje)

2 min + 1 min (30 sek vila mellan varje)

1 min

Brist på dagsfärska bilder, men den här var väl ganska fin ändå?
menmia-löparben-lindholmen

6 thoughts on “Min egen träning händer också

  1. Jag ehm.. fattar inte såna där intervallbeskrivningar.. Min största skam nästan. Men detta: 4 min + 3 min + 2 min + 1 min. Vad betyder det exakt? Att en springer 4 minuter skitsnabbt, vilar 60 sekunder, 3 minuter skitsnabbt, vilar 60 sekunder o.s.v?
    Har jag fattat rätt då?
    OBS: Detta är ingen kritik mot din beskrivning, bara ett konstaterande av min förvirring när siffror är inblandade och du känns som en sån jag törs fråga 🙂

    FANTASTISK bild för övrigt! Så coolt med fötterna i förgrunden och vyn framför 🙂

  2. Charlotta Sofia springer och trimmar: Bra att du vågar och säger till, en blir så hemmablind för sin egen text och tänker liksom ”Självklart!”! Du har dock förstått siffrorna helt rätt 🙂 Svårare än då var det inte. Ska definitiv ta med mig detta om jag beskriver fler intervallpass i framtiden. Tack! Och tack för bildcred också… 🙂

  3. Anna: Roligt och väldigt jobbigt. Speciellt när en slarvat med snabbheten de senaste månaderna 🙂 Ja testa och återkom med rapport. För min del var andra 3-minutaren den vidrigaste…

  4. Åh vad roligt att läsa att jag inte är den enda som slänger mig ner på golvet och gör rörlighetsövningar med jämna mellanrum på jobbet. 🙂 Lycka till med nacken, och vilken härlig bild!

  5. Stina K: Jepp. Det är ingen vana för mig att köra rörlighetsträning på kontoret, men det ska banne mig bli! Gud så skönt det är att bryta arbetsdagen med lite skön rörelse 🙂 \o/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *