Min träning i sommar: Att få tillbaka hårdheten

När jag backar tillbaka bandet några veckor inser jag att en semester från vardagen var precis vad jag behövde för att göra ”come back” rent fysiskt och träningsmässigt. Ni som har följt med sedan Moa föddes den 6 mars 2013 vet att jag av ren lust och glädje tränat på flitigt sedan dess. Ju fler veckor som har gått desto tyngre har jag lyft och desto snabbare har jag sprungit. Precis som det ska vara.

Veckorna sprang dock iväg. Ungen skulle snart bli fyra månader och jag kände att det var något som saknades. Hårdheten. Jag kände mig i mycket god form, men saknade det där lilla extra. Det var bland annat därför jag beslutade mig för att köra #tvåtimmaromdagenInstagram. Ni vet utmaningen då jag tränade två timmar om dagen i en veckas tid och på så sätt samlade ihop 14 träningstimmar i ett litet nafs. Jag sprang, cyklade, gymmade, jympade, utomhusfysade, simmade och så vidare. Hela kroppen fick vara med.

Efter 70 minuter löpning i Hälsingland, där stora delar av utmaningen ägde rum.

Lite vila på det och så var det dags att, parallellt med den ”vanliga” träningen, ta itu med en av mina svagheter – armhävningar. Nästa Instagramutmaning fick därmed bli #etthundraomdagen, det vill säga 100 armhävningar varje dag i en veckas tid. Det slet och gjorde stundvis ont, men när jag väl ”gick i mål” var det så värt.

En bra utmaning som gick att utföra lite var som helst. Här vid Mälarens strand.

Så skulle vi då strax bege oss mot O-Ringen i Boden för fem etapper orientering och terränglöpning. Parallellt med detta körde jag en utmaning som aldrig fick se dagens ljus här i bloggen – #enbålövningomdagen. Med handen på hjärtat. Det blev lite halvhjärtat och slarvigt eftersom det hände så mycket annat och jag tror till och med att jag missade sista dagen. But hey! Jag har i alla fall ”bålat” på de mest fantastiska platser runtom i Sverige 🙂

En sidoplanka i Hällebäck på Västkusten.
image
Måste ha varit trött här eftersom jag kör en statisk planka i solnedgången i Boden.
image
Och O-Ringen då? Jo, det gick väl som det brukar. Eftersom jag suger på orientering samlade jag ihop fem långpass terränglöpning 🙂 Tävlade inte utan valde banor efter vad familjelivet och tiden tillät. Summerade en mycket fin träningsvecka för benen, som med själva löpningen och transportpromenader hit och dit, bar mig 20-30 kilometer om dagen. Vi trivdes mycket bra i Norrland som bjöd på fantastiskt väder och knappt någon mygg alls. Efter O-Ringen är man sliten på ett alldeles speciellt och skönt sätt som inte går att beskriva.

Ja Moa var ju med hela tiden så klart på vår semester. Ola tog med henne på hennes första orientering i ett så kallat Miniknat. Även svärföräldrarna fanns på plats vilket var väldigt trevligt och underlättade för mig och Ola.
image
En typiskt bra slalombacke att springa uppför. Tyckte kartan…
image

Så kom vi hem från de norrländska skogarna och kroppen var så där skönt trött och matt. Det behövdes lite vila för att sedan starta om maskineriet igen. Och precis då började jag känna mig sugen på ett försök till formtopp. Jag vet inte riktigt varför jag toppar formen, men så har det fått bli. Träningsmängden har minskat radikalt. Kvaliteten i så gott som varje träningspass (förutom de återhämtande) har ökat markant. Tusingar på bana och på landsväg, korta intervaller, styrka på gymmet, terrängintervaller… You name it. Och sen ska vi se var kroppen bär mig.

12 x 320 meter på banan vid Ullevi.

image
Körv byggde denna vackra kropp…
image

Det var min träningssommar i korthet. Allt det andra som vi har gjort lämnar jag därhän. För trots all denna träning, så har den bara varit som en liten parentes till allt göttigt vi har gjort och ätit, alla familjemedlemmar och vänner vi har träffat och så vidare. Ungen har blivit fem månader och ett kilo tyngre. Morsan har blivit lite äldre. Vikten är oväsentlig, men formen är förhoppningsvis mycket god…

To be continued.

One thought on “Min träning i sommar: Att få tillbaka hårdheten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *