Släng vågen – här har du 500 gram frukt och grönsaker!

Kommer ni ihåg Men Mias frukt- och grönt skola? Nu är det äntligen dags för del 2. Under del 1 då jag vägde mitt eget intag av och frukt- och grönsaker kom jag på att det där med att väga sin mat är bland det osexigaste som finns (undantaget om någon behöver göra det av hälso- eller medicinska skäl). Därför ska jag hjälpa er att få koll på ert intag av frukt och grönsaker utan köksvåg. Det viktigaste är inte att äta exakt 500 gram om dagen utan snarare att skapa en känsla för vad 500 gram är och sen göra sitt bästa.

Nedan finns tre olika exempel med cirka 500 gram frukt och grönt. Äter du som på bilderna är du ”safe”, men du får gärna äta mer.

Tallrik 1: Blomkål, tomat, banan, blandade bär, morot och bladspenat.

Om jag skulle ha detta framför mig under en dag skulle jag lägga bären på frukostgröten och käka bananen som en del av ett mellanmål. Tomaten och bladspenaten skulle vara del av salladen, som alltid finns på vårt middagsbord. Jag gillar att knapra på saker och äter därför morötter och blomkål precis som de är när det passar under dagen.

Tallrik 2: Zuccini, aubergine, äpple, apelsin, bladspenat, spetskål och gurka.

Jag fräser zuccini, aubergine, bladspenat och spetskål i olja och kryddar med salt och peppar. Det blir ett perfekt tillbehör till lunchen. Frukten får bli del av mina mellanmål. Gurkan fanns i en smarrig tzaziki.

Tallrik 3: Blå vindruvor, kiwi, klementin, rödlök, bladpersinlja, blomkål, broccoli, isbergssallad, tomat och gurka.

Kanske äter jag lunch ute och det enda som finns på salladsbuffén är isbergsallad, tomat och gurka som inte väger så mycket och dessutom innehåller mycket vatten. No worries! Jag åt ju en kiwi för att dryga ut frukosten, tog en klementin till mellanmål och käkade vindruvor framför TV:n på kvällskvisten. Broccolin och rödlöken var del av middagspajen, blomkålen åt jag för att döva min ”jag-är-så-jävla-hungrig-nu-hunger” när jag lagade middag och bladpersiljan piffade till salladen till pajen.

Jag hoppas du kan ha nytta av bilderna ovan. I del 3 av Men Mias frukt- och gröntskola kommer ni att få konkreta tips på hur man äter mer frukt- och grönt i sin vardag.

Ät mera och variera!

10 thoughts on “Släng vågen – här har du 500 gram frukt och grönsaker!

  1. Alltså, det är ju inte så svårt det där när man tänker efter. Paprika är nog den grönsak som okynnesknapras mest här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *