Tips på ett roligare långpass

Problemet med mig och långpass är att jag tycker det är ganska trist att vara ute och harva på i lugn fart. Speciellt om jag ska springa själv. Jag blir inte stimulerad trots att jag vet att lugna pass är bra för mig. För att undvika tristess piffade jag till morgonens långpass med fart. Det är sånt en kan roa sig med, kanske inte alla långpass, men någon gång då och då.

Ta gärna efter om du vill ha en rolig utmaning. Eller du behöver faktiskt inte ta efter. Det är bättre att du skapar dig ett eget långpass som passar dig i distans och tid.

19 kilometer långpasskul:
Uppvärmning: 5 km
Intervall: 2 km
Lugn jogg: 1 km
Intervall: 2 km
Lugn jogg: 2 km
Intervall: 1 km
Lugn jogg: 1 km
Intervall: 1 km
Nerjogg: 4 km

Jag körde mina inbakade intervaller lite snabbare än den fart jag önskar hålla på en halvmara någon gång i framtiden. Inget max alltså (det gjorde jag ju igår under mina fyraminutare), snarare flåsigt men kontrollerat.

Passet hade jag lagt in i löparklockan och jag fick därmed en gnutta stimulans och sällskap av att låta klockan berätta för mig vad jag skulle göra.

Använder helt ogenerat en gammal bild, ty när en springer långpass med inbakade intervaller finns ingen tid för fotografering… menmia-långpass

2 thoughts on “Tips på ett roligare långpass

  1. Kul upplägg. Jag längtar efter att vara ute och springa något annat än intervaller eller döma matcher. Bara kunna lalla runt utan några som helst krav.

  2. Mitt problem är att min ”grundfart” är så låg att det finns inget utrymme för marafart, halvmarafart. Möjligen att milen och 5 K går något snabbare.

    Men visst är det roligare att ”greja till” långpassen lite, på olika sätt. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *