Tisdagsintervallerna: Den ”snälla” intervallstegen

När jag skriver snäll menar jag inte att den behöver vara lätt. Nej, du kan bli nedrans trött faktiskt om du tar i från start till mål. Den snälla biten handlar om det mentala. Intervallerna i denna stege blir kortare och kortare om du tänker rätt 🙂 Och du känner dig bättre och bättre för varje steg. När du kommer i mål har du förhoppningsvis, om du heter Mia Hellström, åtminstone sprungit fem kilometer på 20 minuter.

Jag behövde verkligen ”snällheten” igår för att överhuvudtaget komma ut. Det duggade utanför fönstret och jag anade vad som komma skulle – ett iskallt grisväder! Mycket riktigt, det slår aldrig fel. Och jag kämpade med regnet piskande i ansiktet och vinden vinande kring kroppen. En känner ju sig alltid lite extra hård i motvind.

Upplägg (min):
4-3-2-1
3-2-1
2-1
1

Kuriosa: Mellan varje intervall vilade jag 30-60 sekunder. Det var för kallt för mer. Jag värmde dessutom upp i två kilometer och joggade ner samma sträcka. Jag var mycket nöjd med mig själv när jag kom hem. Nästan lite dryg faktiskt.

Tips: Har du som mål att klämma fem kilometer eller en annan distans på 20 minuter så är det här ett utmärkt sätt att utmana dig själv då och då. Passet är väldigt bra för jag-är-snabb-självförtroendet. Trots att jag bjöds på stort motstånd igår av vädergudarna, så fixade jag mitt mål (att ta mig minst fem kilometer på 20 minuter) utan problem och tror faktiskt att jag kommer längre nästa gång…

Löparjackan från Craft satt som klister på kroppen efter passet och jag kunde vrida ur kompressionsstrumporna. Ach.

image

3 thoughts on “Tisdagsintervallerna: Den ”snälla” intervallstegen

  1. Vid sådana där väderberättelser saknar jag inte att bo Göteborg utan är ganska nöjd med att vara tillbaka på östkusten. Angående passet; Heja heja!

  2. Emelie: Näe, den här stan har verkligen sina ups and downs. Mest ups dock 🙂

    Jonna: Kvalitetsträning är helt nytt för mig med, något jag börjat med efter graviditeten. Tidseffektivt i en tid då jag vill lägga mycket av min tid på annat. Bebis och Ola till exempel 🙂 Försöker upprätthålla minst ett kvalitetspass i veckan nu så får vi se om det ger ngt resultat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *