Träningen veckan efter ett Marathon

Veckan efter ett genomfört Marathon. Vad händer då?

Vissa lägger sig helt på latsidan och fokuserar på att äta chips. Andra gillar att smyga igång kroppen lite försiktigt.

För min egen del beror träningen väldigt mycket på hur jag har sprungit mitt Marathon. En snabb mara sliter mer och kräver mer återhämtning medan en mara i skönare tempo försvinner ur kroppen nästan direkt. MEN. Oavsett vilken typ av mara jag har sprungit så går träningen på mindre än halvfart.

Nu efter Stockholm Marathon till och med superkompenserar jag. Det vore ju dumt att slänga bort träningseffekten av årets första och eventuellt enda riktiga långpass…

Den här veckan joggar och motionerar jag 30-40 minuter här och där för att ta hand om mina ben. Det blir många fotpauser och mycket njutstirrande vid mina stränder.

Jag ser en ny Mia i fjärran med mer klipp i steget och ett överflöd av träningsenergi och glädje. En Mia som bygger upp sig själv på nytt inifrån och ut både i skallen och med välgörande styrketräning.

Fast den här veckan har hon det lugnt och skönt. Det är hon värd!

Om några timmar drar vi iväg på en familjeminisemester. Hoppas få morgonmotionera mina ben vid Hunnebostrand innan vi samlar steg med kidsen i djurparken.

6 thoughts on “Träningen veckan efter ett Marathon

  1. Veckan efter marathon tycker jag att man med mycket gott samvete kan få träna precis hur man vill. Jag brukar antingen vara hög av endorfiner och köra på av bara farten, eller, bara njuta after-run-mode och bara ha det skönt. Finns inga måsten en sån här vecka!

    1. Precis, go with the flow liksom! Jag ahr så många hälsogrejer att ta hänsyn till just nu så att ta det superlugnt funkade utmärkt den här gången! 🙂

  2. Jag har alltid chillat minst en vecka efter maran. Brukar straffa sig senare annars. Om inte annat så mentalt. Men sen beror det såklart på som du skriver hur fort man kutat. 🙂 Spännande med nya äventyr!

    1. Ja det är viktigt att låta en prestation få landa lugnt mentalt också. Den här gången var det extra viktigt för mig. Nu börjar det pirra i träningsnerven! 🙂

  3. Jag älskar veckorna efter ett lopp, när man har genomfört det man har tagit sig för och därefter bara kan mysträna ett tag utan minsta krav på distans eller tid. Bästa träningsperioderna 🙂

    1. Ja det har varit en ljuvlig vecka på många sätt. Fast det var ju länge sedan jag tränade hårt överhuvudtaget. Nu börjar det kittla lite. Längtar efter att ta i!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *