Vad gör du med din stress?

Vi har alla stressiga och mindre angenäma perioder i livet, utan att det för den sakens skull behöver leda till stressrelaterade sjukdomar. Om jag ska bli väldigt personlig så känner jag ganska ofta att jag ligger på gränsen till sammanbrott, men så händer något eller så gör jag själv något som får mig att tippa åt andra hållet istället. Jo, man måste göra något själv först för ingen annan kommer frivilligt att ta bort stressen åt dig…

Känner du igen dig? Vad gör du om du är stressad? Var stoppar du din stress?

Det är inte alltid man ”kan ta sig tid” för träning, trots att man vet hur bra det får en att må. Jag skulle ändock vilja hävda att mycket av min stress bearbetas eller suddas ut i samband med någon form rörelse.

Jag försöker med jämna mellanrum stänga av och bara leva för stunden, det vill säga bortse från alla måsten och försöka släppa skit som gnager och tar energi. Jag har svårt för det eftersom jag har guldmedalj i att älta och förstora saker, men det blir bättre. I den bästa av världar skulle man ju alltid leva i nuet och för stunden, men i ett vuxet och ansvarsfullt liv är det lättare sagt än gjort.

Jag tittar på mina barn. Nog för att de kan vara gnälliga ibland, men ack så oförstörda och bekymmerslösa de är de små liven. Det får bli ett lifegoal att se världen lite mer som ett barn.

Jag tänker på att jag i grund och botten faktiskt bestämmer helt själv över mitt liv och vad jag gör. Det innebär att jag egentligen är ”untouchable” för alla externa faktorer. Till den insikten är det väldigt svårt att nå när saker pressar sig på och skapar obalans, men det är en skön tanke att vila i.

Stress brukar jag inte skriva om, men nu gjorde jag det.

Vill du också skriva en rad om stress i en kommentar så blir jag glad!

10 thoughts on “Vad gör du med din stress?

  1. Stress är komplext för det innebär ju så otroligt mycket!
    Dålig sömn, dålig mat, för mycket/för lite träning, Dåliga relationer, otrivsel, för många situationer man inte kan påverka, läkemedel, rökning, snusning och jag vet inte allt!
    jag är jättekänslig! Men jag har lärt mig den hårda vägen vad jag klarar och vad jag mår bra av. (Varit i den berömda väggen och blev tvångssjukskriven. I ETT år!!!! :-O)
    Om man inte har tid att träna anser jag man bör se över sitt liv. Eller om man saknar livsglädje.
    Det som hjälpt och hjälper mig är (förutom träningen) att skala bort det jag inte tycker om /vill göra, skapa egentid och meditera/yoga. + sova och äta bra förstås. 🙂
    För som du skriver. Vi människor har ju lyxen att kunna välja. 🙂

    1. Ja då har du ju verkligen erfarenhet. Min stress handlar nog mest om att jag tycker att jag lägger mig tid på fel saker. Försöker ändra på det… 😉

  2. Nej det där är inte lätt. Vad man gör av stressen. Jag har ett sjukt stort behov av att vara ensam och helst ensam ute i naturen, så det är väl där ute jag stoppar stressen. Att träffa kompisar eller prata med maken, allt som är det minsta lilla socialt, det funkar inte alls avstressande trots att man skulle kunna tror det. Snarare tvärtom. För andra kan det säkert vara jätteavkopplande, men här funkar bara ensamt och knäpptyst och inte mer än promenadtempo.

    1. Ensamhet är så grymt! Jag är också sån, tankar inte energi under en intensiv familjehelg även om jag gillar massor. Jag behöver några dagar för mig själv då och då.

  3. Jag har valt bort mycket stress genom att inte jobba heltid på vanligt jobb som styr mina tider utan kombinera en deltid med eget företagande som jag styr bättre över. Jag har valt att inte jobba på ett jobb som kräver övertid och alltid tillgänglighet. Jag lämnar datorn på jobbet och stänger av jobbmobilen när jag går hem. Och så väljer jag att inte känna mig ensam ansvarig för husets väl och ve. Det är ok om det är lite smuts i hörnen och att studsmattan råkar stå ute hela vintern… Typ så. I valet mellan att vara stenrik och på jordens flashigaste position i yrkeslilvet , och att få äga mer av min egen tid och slippa känna den där klumpen i magen, har jag aldrig tvivlat en sekund!

    1. Ja att jobba deltid blir nog grejen för mig med inom kort. Hur ska jag annars hinna njuta av Hindås? 🙂 Näe, i hemmet där delar vi. Frågan är om Ola inte tar mer ansvar och gör fler måste-grejer… hur ska jag annars hinna springa? 😉

  4. Här är en till som (tyvärr) har guldmedalj i att älta och förstora….
    Jag har inget bra svar, men tror jag gör som dig. Ungefär som när jag dricker alkhol och jag KÄNNER att ”nu ska ta det lugnt en stund och dricka vatten”.
    Den känslan får jag nog när jag är stressad också. Det byggs på till en viss gräns och sedan är det någon liten logisk del i mig (även om inte stress i sig är logiskt…) som gör att jag tar tag i det. Vilar mer. Säger nej mer. Osv.

    Kram M

    1. Skönt ändå att man har en ”försvarsmekanism” som fungerar. Frågan är om det är den som slås ut till slut för de som blir sjuka? Jag måste läsa på! 🙂

  5. Åh mitt ämne,
    Just nu läser jag till Stresscoach och det är så intressant att se andras sätt att hantera stressen.
    Mitt bästa tips är att ta en andningsminut.. Enkelt och underbart! Den hjälper mig massor.
    På de ställen jag brukar vara när jag stressar har jag satt små lappar med ordet ANDAS på. Då påminns jag att ta ett djupt andetag. Testa!!

    Kramen

    1. Jag vill veta ALLT om den utbildningen! Låter som något jag skulle uppskatta att läsa. Får rota runt lite i din blogg och se om jag hittar mer info 🙂 De där små lapparna skulle jag behöva konstant på en skärm framför ögonen. Haha… Tack för bra tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *