Längtan efter rött…

vin? Näe. Otroligt nog inte rött vin denna gång.

Ni förstår. Det finns sjukt bra löpardagar. Det finns bra löpardagar. Det finns helt okej löpardagar. Och så finns det riktigt dåliga löpardagar.

Idag på vägen hem sprang jag med en längtan efter rött ljus. Ni vet sånt där som finns vid övergångsställena. I vanliga fall blir en ju lite småilsk när en inte lyckas tajma, är tvungen att stanna på grund av rött och tappar allt flyt. Idag ville jag bara ha rött. Jag saktade till och med ner vid ett tillfälle så att det skulle hinna slå om. Till rött. Rött ljus var en seger, ty då skulle mina ben få några sekunders återhämtning.

Nu låter det som om jag varit ute på värsta långa krigsrundan. Sanningen är den att det var sex kilometer hem. Sex kilometer kan kännas längre än ett Marathon. Faktiskt.

Så olika det kan vara hörrni.

Jag gläds dock åt att morgonens löpning till jobbet inte alls kändes särskilt tung. Och pulsen var lugn och fin på vägen hem så det är inget fel på mig. Jag hade bara väldigt tunga elefantben.

Nästa pass hoppas jag dock att jag längtar grönt. Det är mycket roligare och skönare då.

Små löparfossingar på ett par tunga elefantben.
menmia-fötter

En vegetarisk storfavorit!

Det här, kikärtsfyllda paprikahalvor, är vad Ola lagade till mig (och min vän Helena) kvällen innan Tjejmarathon förra året. Och eftersom jag pallade med nästan sex mil i terräng, utan knappt några långpass eller någon terränglöpning i kroppen så tänker jag att det var maten som gjorde det. Och snickerskakorna och kokostopparna förstås. Och det faktum att jag två dagar innan loppet var helt relaxed, firade sexårsdag med Ola och gick på bio och drack drinkar… Allt skapar någon form av helhet som slutligen ger ett brons. För det kan väl inte ha varit tur?!

Ola följde recept. Det gjorde inte jag när jag återskapade denna succémat i lördags kväll.

Du behöver:
– En skvätt rapsolja
– Två vitlöksklyftor
– En gul lök
– Tomatpuré
– En förpackning konserverade kikärtor
– En förpackning passerade tomater
– Ett gäng paprikor i valfria färger
– Salt peppar
– Örtiga kryddor du tycker är goda. Jag satsade på Timjan
– Mycket ost till gratineringen

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs hackad lök och vitlök i rapsolja i en kastrull. Tillsätt tomatpuré och rör runt. Häll i passerade tomater och kikärtor. Krydda upp med salt, peppar och örtiga kryddor. Låt stå och puttra. Under tiden halverar och gröper du ur dina paprikor och lägger i en ugnsform. Fyll paprikorna med kikärtsblandningen. Toppa med MYCKET ost. Låt stå i ugnen i typ en halvtimme. Servera med ris/pasta/bulgur/couscous, sallad och yoghurtsås. NJUT!

Succémat på nära håll.
menmia-paprika-kikärtor
Så här kombinerade vi lördags. Bulgur, avokado- och olivsallad samt yoghurt smaksatt med vitlök och tomat. JÄTTEGOTT! menmia-kikärtor-paprika

Transportlöparbaluns med bra ljus

Det känns så skönt att vara tillbaka på springbanan och slippa åka buss till och från jobbet. I Göteborg finns det nog inget värre än att knö sig på buss 16 till Lindholmen vid åttatiden. Speciellt inte om en är snorig och avskyr folk lite extra mycket. Bara att jag slapp det i morse gjorde min dag.

En helt annan grej som gjorde min dag var att jag lämnade på förskola vid halv åtta – I DAGSLJUS! Sen sprang jag några fräscha kilometer – I DAGSLJUS! Lite jobb däremellan innan jag kunde springa några ännu fräschare kilometer hem – I DAGSLJUS!

Ni kanske förstår att det inte var själva löpningen som var det stora med dagens transportlöparbaluns?

JAG SER LJUSET!

En löparbild från 2010 då jag också såg ljuset…
lopsol

5 livsmedel 1 maträtt

Fick en trevlig utmaning av Karin Fitness & Hälsa. En utmaning helt i min smak då den handlar om mat…

Om man bara fick äta av fem livsmedel och en sorts maträtt – vilka skulle man välja? Ja, det är själva frågeställningen i utmaningen. Jag gjorde för ganska länge sedan en liknande grej som jag kallade Tre livsmedel jag tar med mig till en öde ö. Jag står fast vid det jag skrev då.

Ägg, avokado och choklad är någon form av basföda för mig, som jag MÅSTE ha. De återstående två är betydligt klurigare. Jag funderar i denna stund om jag kan leva utan havregryn och havregrynsgröt. Jag tänker på surdegsbröd, knäckemackor, mjölk, pasta, köttfärs, kyckling, nötter, smågodis, potatis, kanelbullar, bröd och chips. Jag tänker så att det knakar faktiskt och kommer fram till…

Finalfemman:
# ÄGG
# AVOKADO
# CHOKLAD
# PASTA
# BRÖD

Vi nöjer oss så. För nu. Men det är inte helt ångestfritt att lägga smågodiset åt sidan.

Maträtten däremot är solklar.

Jag väljer:
# PASTA OCH KÖTTFÄRSSÅS

Världens godaste och enklaste maträtt som alltid gör mig mätt, nöjd och lycklig inifrån och ut – både när den står på middagsbordet och när den ligger och skvalpar i matlådan.

Vill Kari, Anna och Emmi också ta sig an detta kanske?

Avokado… Jag är en sådan som petar ur avokadon så att ingen annan får.
tomat-avokado-sallad
Mhm. Den här basfödan – chokladpraliner från Åre – går ner. menmia-årechoklad

Gåvobevis Cancerfonden

Jag slutförde insamlingsprojektet ”10 kronor per sprungen kilometer” förra söndagen hemma i Hälsingland med 17 kilometer isig landsvägslöpning. På två veckor lyckades jag springa 12 mil, vilket innebär 1200 kronor till Cancerfonden.

Idag satte jag definitiv punkt genom att sätta in pengarna.

Här hittar du min insättning. Här kan du ge en gåva.

Så enkelt att göra. Något.
menmia-gåva-cancerfonden

Vardagsgröt och helggröt

Jag äter väldigt mycket havregrynsgröt eftersom det får mig att må bra. Till vardags är det snabbaste möjliga gröten som gäller. Funktionen är främst att jag gör sällskap med dottern som också äter gröt. Därefter kommer funktionerna bukfylla och någon form av energi innan transportlöpningen till jobbet, där jag intar frukost nummer två. Jag springer aldrig på fastande mage till jobbet, då jag inte har tid med några energisvackor utan måste vara alert från minut ett. Till vardags kokas havregryn med vatten och salt. Innan servering rör jag ner några matskedar Keso (för att känna någon form av mättnad i mer än tio minuter) och söt sylt. Serveras med komjölk.

På helgerna däremot kan grötprojektet bli jättestort. Originalreceptet är detsamma och det enklaste enkla. Keso och söt sylt åker alltid ner. MEN PIFFET! DET! Ibland ser jag inte gröten på grund av alla nötter, frön, frukter, bär, kokos och annat jag kan tänkas hitta i skåpen. Ibland blir det så mycket jox att jag typ tröttnar halvvägs och tar en macka istället… Jag har helt enkelt haft liiiiite för roligt.

Äter du gröt? Och hur äter du den?

Här ser vi en balanserad piff av gröt. Minus bananen som jag slängde på eftersom den låg i fruktskålen och sjöng på sista versen. Den hade jag kunnat skippa. menmia-gröt

På språng mot nya mål!

Jag har härmed sagt upp mig från förkylningen! En vecka tog det att våga släppa taget helt. Igår joggade jag och kroppen en mil. Pulsen var lugn och fin hela vägen. Fick stanna några gånger och fräsa näsan, eftersom jag är alldeles för klantig för att våga göra detta i farten… Så särskilt effektiv löpning blev det inte, men ack så skön. I morse bytte jag och kroppen om igen och morgonjoggade i snålblåst och piskande snö och regn. Det var inte lika skönt, men ach… Känns fint att vara på banan igen.

Det har blivit mars och jag har fortfarande inga mål för säsongen. Känner inget sug efter något särskilt lopp. Det finns folk i min omgivning som tycker att jag ska ”Go Marathon!” och persa fett med mitt nya snabba löpsteg. Jag har 3.21 som PB och då hade jag ju aldrig sprungit en intervall. Det har jag nu, även om jag har legat lite lågt med snabbhetsträningen på sistone. Det finns andra som tycker att milen verkligen är min grej. Jag lyssnar och tar in, men bryr mig egentligen inte så mycket. Det blir vad det blir och det kommer att bli bra. Precis som förra säsongen.

Intar ställning på huk i en skogsdunge och blickar snett uppåt och framåt.
menmia-bajsposition

VM-bollar

När en vevar ihop ett gäng chokladsmakande bollar och det blir brådis innan VM-start i tremilen. En hör liksom hur stämningen börjar att eldas upp där på tv:n och sambon ropar otåligt ”Kom nu, de startar!” Då prioriterar en bort det där med att rulla bollarna i kokos och häller istället upp kokos på fatet så att en kan dippa sina bollar i kokosflingor. Smart va?

Och sen sitter vi där med fötterna på bordet och hoppas, hejar och våndas medan barnet sover sött i rummet bredvid. Vi ser Charlotte Kalla GÅ uppför en backe och tror att det är kört. Vi ser henne gå i mål och ta ett brons. Magiskt. WE LOVE YOU.

Magiskt goda blev också mina VM-bollar. Tyckte jag i alla fall. Sambon är inte lika förtjust i dessa ”nyttigare” alternativ. Jag skriver ”nyttigare” inom fnuttfnutt för jag är inte helt säker på att jag tycker att de är nyttigare egentligen i jämförelse med originalet med smör och socker. Skitsamma. Huvudsaken är att jag vill ha en till om en liten stund. Och tänk på att jag är en sådan där person som tycker att begrepp som ”superfood” ”clean eating” och ”ren mat” är JÄTTESTOR humor och extremt vilseledande. Utgå alltid från den du är och vilka premisser du har när du stoppar något i munnen som du anser vara bra för dig.

VM-bollarna:
2.5 dl cashewnötter
4 torkade fikon
En näve torkade dadlar
En skvätt kaffe
Hutlöst mycket kakao (om du gillar stark chokladsmak)
Lite strösslande med solroskärnor
En näve kokosflingor

Mixa till smet. Rulla. Dippa i kokos.

Gott VM-snacks som smakade lika gott som Charlotte Kallas brons.
menmia-nöt-bollarOch här sitter vi och har det bra. Jag iklädd vad jag tror är Charlotte Kallas bronsstrumpor… Hade nämligen dessa på på fossingarna i Falun, när hon tog brons på Skiathlon. Dags att ta ett par andra kurbitsmönstrade CRAFT-strumpor imorgon?
menmia-VM-brickan

Nerpackade träningskläder

…som får ligga kvar i väskan oanvända – DET ÄR INTE KUL FAKTISKT!

Jag ställde in planerad transportlöpning till jobbet i morse på grund av fortfarande alldeles för snorig. Slängde ner lite kläder för gym eftersom det värsta snoriga brukar lätta efter några timmar på hugget. Men jag blev aldrig på hugget… Det droppade liksom snor ner i tangentbordet medan jag satt och jobbade, så även gymplanerna ställdes in. Och jag fick surt åka dyrt busskrälle tur och retur. Jag chansar ALDRIG när jag är förkyld, ty det kan betyda död.

Oh well. Vi har fredag här i Göteborg. Det kanske ni också har var ni nu än befinner er :) Fredagar är till för att njutas och en ska absolut inte sura. Jag är i stort behov av sömn och återhämtning, vilket förmodligen är den sista lilla pusselbiten för att jag ska bli frisk på riktigt.

Så jag drar in surläppen, firar fredag, uppskattar helg och ser framåt.

ola-moaIkväll har vi haft 90tals-tema här hemma känns det som. Wokgrönsaker på påse – jag menar, när köpte en det senast? Jag var förvånad över att det fortfarande fanns när suget helt plötsligt slog till.

Inte bara grönsaker såklart. Även räkor, nötter, äggnudlar och kokosmjölk fick plats på våra stora tallrikar. Det luktar curry här nu…90-tals-mat-menmia

 

Just nu önskar jag mig…

1. Den sjuka kvinnan, som har dragit på sig en riktig mancold, har ju egentligen bara en önskning. Ser dock en stor ljusning i bihålorna. Eller jag ser den inte, men den känns. Därför vågar jag önska mig lite fler saker.

2. En lugn helg med familjen i Göteborg. Det har varit mycket farande och flängande på sistone. Behöver tid hemma. Gå med kassar med kläder till Myrorna. Städa garderoben. Laga god mat för att det är kul. Kramas. Och så vidare.

3. Fler svenska medaljer i Skid-VM. Gärna ett gäng guld. Ska inte missa ett enda lopp från och med nu har jag bestämt, ty snart är folkfesten i Falun över. Förresten, stort grattis till dagens silver tjejer! I LOVE YOU.

4. Träning. Både i löparspåret och på gymmet. Även denna punkt beror såklart på mancolden.

5. Ett glas rött på fredag kväll. För att det är gott! Gärna till en fetinghamburgare.

6. Fokus. När jag är trött kan tankarna bli dimmiga och saker ta längre tid. En god natts sömn till imorgon borde göra susen.

7. En kortare to-do-list, vilket beror på fokuset ovan.

8. Shopping! Det är inte vanligt att jag vill shoppa, men nu har jag kommit på ett gäng grejer som skulle göra mitt liv bättre. Bäst att passa på att slösa dårå.

9. Att mars blir lika roligt och fartfylld som februari. Jag kollar i kalendern och inser att det nog kommer att bli så, om inte bättre. Sen är det typ sommar.

Det var nog allt för nu. Kunde inte komma på en 10:a…

Vad önskar du dig?

En himmel på det. himmel