Ett partneringanbud är storytelling i sin ädlaste form

Det är stor skillnad på att berätta en story för att sälja ett gott rödvin till helgen och att skapa berättelsen som vinner beställarens förtroende i en partneringupphandling. Fast det finns något som är gemensamt för dessa två stories – är du kryddig, undvik att bygga din berättelse på att du är fruktig…

  • Berätta genuint vad ni faktiskt är och gör.
    Tell the truth and nothing else but the truth. Är det något ni saknar? Dela storyn att ni är ute på en resa för att lära er och gör sen jobbet riktigt ordentligt. Få kan motstå någon som är ärlig, ödmjuk och verkligen anstränger sig för att bli bättre.
  • Lägg mycket tid på det ni kan bidra med för att beställaren ska känna sig sedd och trygg. Lägg lite tid på det ni tror att ni ”måste” berätta.
    Exempel: Vi har värderingar / etiska riktlinjer / en värdegrund / ett ramverk / värdeord / en etisk kompass (kärt barn har många namn) är intetsägande information som skapar mycket litet värde. Alla kan säga att de har något och vad det består av. När ni istället berättar hur ni gör era värderingar så att det gynnar beställaren, ja då börjar det pirra till lite… Agera sedan i enlighet med era värderingar i ert möte med beställaren och precis alla andra ni stöter på – då ökar möjligheterna att ni blir framgångsrika på riktigt.
  • Tänk er att ni har en servett med plats för fem meningar. Skriv ner de fem saker som ni, i dialogen med beställaren, har förstått är absolut viktigast. Där är essensen av ert anbud och tillika kundförståelsen. Resten är kuriosa.
    Oavsett hur frågorna i förfrågningsunderlaget ser ut, håll hårt i essensen och kundförståelsen. Fyll sidorna med kundvärde, inte med text. Istället för att svära över frågornas eventuella komplexitet, nyttja dem att stärka er story och visa hur just ni kan göra det komplexa enkelt. Hjälp beställaren att minimera sina farhågor och istället känna optimism för att genomföra projektet.

Ett commitment och medvetet steg
Allt börjar hos dig själv, men resan mot nästa partneringprojekt behöver ni göra tillsammans. Att gå in i en partneringupphandling är ett commitment och tillika ett medvetet steg mot att utveckla ett projekt som bidrar till samhällsvärden och i förlängningen en bättre värld.

Ge den bästa kundupplevelsen
Tänk att vara den entreprenör som redan i partneringupphandlingen sticker ut och ger beställaren en härlig känsla i hela kroppen. Vilka effekter och ringar på vattnet tror du att en sådan kundupplevelse kan ge?

Läs mer om hur jag kan hjälpa er i nästa partneringupphandling här. (reklamlänk för egen verksamhet)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...